Guides til brug af din sifonflaske

Guides til brug af din sifonflaske

juli 10, 2019

Når du arbejder med fløde, er det vigtigt at bemærke fedtindholdet.

Rystes det for længe, kan det betyde, at fløden bliver for stiv. For de bedste resultater bør du anvende fløde med et fedtindhold på 32-36 %.

Tip: Bemærk fedtindholdet, når du ryster fløden:

  • Frisk fløde med et fedtindhold på 36 % bør højst rystes 3 gange.
  • Frisk fløde med et fedtindhold på 32 % bør højst rystes 4-5 gange.
  • Ryst ikke mellem portioner!

Ryster du for meget bliver din flødeskum grynet/overpisket. Bruger du en 1 liters sifonflaske med meget fløde i er processen lettere at styre en hvis du bruger en ¼ liters sifon flaske.

 

Hvorfor kan jeg ikke tømme min sifonflaske helt for indhold?

Din sifonflaske blev ikke betjent med tyllen vendt nedad.

Trykket forsvandt derfor for tidligt, og din sifonflaske kan ikke længere tømmes helt.

Tip: Betjen altid din sifonflaske med hovedet pegende nedad. Hvis din sifonflaske kun holdes skråt, kan gassen ikke helt presse blandingen ud af flasken, og der bliver en rest tilbage i flasken.

Der er brugt for få gas patroner.

Brug kun kvalitets gas patroner til din sifonflaske. Billige sifonpatroner kan indeholde spor af olie, og kan have svært ved at blive brudt grundet for tyk forsegling og kan i værste tilfælde skade din sifonflaske. Som grundregel skal du bruger fælgende antal patroner, afhængigt af sifonflaskens størrelse:

  • 1 8g patron til 0,25 l og 0,5 l sifonflaske
  • 2 8g-patroner til 1 l sifonflaske

 

Grundblandingen er for stiv.

Tip: Reducer mængden af husblas eller mængden af bindemiddel i opskriften.

Hvorfor kan jeg ikke få noget ud af min sifonflaske?

Blandingen er blevet for fast under afkølingen.

Lad din sifonflaske stå i stuetemperatur i 5–10 minutter, eller hold den kortvarig under varmt vand. Ryst din sifonflaske kraftigt med hovedet nedad for at presse indholdet op mod hovedet på din sifonflaske.

Blandingen indeholder kerner eller dele, der blokerer ventilen. Hvis du tilsætter andre ingredienser til fløden, så sørg for, at disse er opløst eller rørt ud. Ellers kan der dannes klumper, der blokerer dispensersystemet.

Tip: For at rydde en blokeret ventil skal du frigøre gassen fra din sifonflaske. For at gøre dette skal du anbringe din sifonflaske med hovedet opad, holde et viskestykke over tuden og herefter pres ind på håndtaget. Når gassen ikke længere strømmer ud, kan du åbne din sifonflaske, fjerne dens indhold og rengøre delene. Filtrer herefter indholdet gennem en fin si, og genopfyld din sifonflaske.

Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan skrue hovedet af min sifonflaske?

Start med at udløse trykket: Anbring din sifonflaske med hovedet opad, og hold et håndklæde over tyllen. Pres på håndtaget, indtil din sifonflaske ikke længere er under tryk. Hovedet kan nu fjernes fra flasken. Hvis hovedet stadig ikke kan fjernes, bedes du kontakte eller dit servicecenter.

Hvad skal jeg gøre, hvis min sifonflaske har en læk eller udløser trykket for tidligt?

Sørg for, at dekoratørtyllen er skruet sikkert på, inden du blæser patronerne ind.
Sørg for, at toppakningen er isat og ikke er beskadiget.
Tjek, om hovedet på din sifonflaske er blevet rengjort korrekt. Følg rengøringsinstruktionerne, der findes i de medfølgende instruktioner. Hvis du tilsætter andre ingredienser til fløden, så sørg for, at disse er opløst eller rørt ud. Ellers kan der dannes klumper, der blokerer dispensersystemet. Et blokeret dispensersystem kan medføre at flødesifonen lækker.

Hvad gør jeg, hvis der er en slags hvid film på hovedet på min sifonflaske, efter den har været i opvaskemaskinen?

Tjek instruktionerne til din sifonflaske for at se, om den er opvaskemaskine sikker.
Under visse omstændigheder, som f.eks. høje rengøringstemperaturer med for lang vasketid eller en for høj pH-værdi i opvaskemidlet, kan det forekomme, at der dannes en let hvid eller grå film på metalhovedet. Dette påvirker på ingen måde funktionaliteten af din sifonflaske. Skrab ikke. Brug ikke skuremidler.

Hvor længe kan blandingen holde sig i min sifonflaske?

Det, du har tilberedt, kan takket være det lufttætte system holde sig i op til 1 uge i køleskabet.

Hvordan ser jeg, om min sifonflaske er velegnet til varme retter?

Kun sifonflaske af rustfrit stål med en rød silikonering/pakninger er velegnet til varme retter.

Kan jeg anbringe min sifonflasker i et vandbad?

Din Gourmet Whip kan opvarmes/holdes varm i vandbad ved maks. 75°C uden patronholderen påskruet.
Anbring aldrig en Thermo Whip i et vandbad.

Hvordan genopvarmer jeg et afkølet indhold i en Thermo Whip?

Thermo Whip må ikke anbringes i et varmtvandbad.
Tøm indholdet i din sifonflaske direkte ud i en gryde, og genopvarm det adskilt fra din sifonflaske. Kom det derefter tilbage i din sifonflaske, og anvend derefter det korrekte antal sifon patroner afhængigt af størrelsen på din sifonflaske. Ryst kraftigt, hver gang du blæser en patron ind.

Hvordan bortskaffer jeg patronerne? Kan patronerne genbruges?

Bortskaf dine patroner i en affaldsspand, der nogle gange kaldes for "blåt affald" eller ”metal affald”.

Kan jeg anvende reservedele eller patroner fra andre producenter sammen med sifonflasker?

Du bør kun anvende originalt tilbehør. De individuelle komponenter til sifonflasker er skræddersyet til at arbejde perfekt sammen. Kombiner aldrig dine sifonflaske med dele fra andre producenter, da vi ikke kan garantere for disse. Originale hoveder er mærket på hoved- og patronholderen. flasker er mærket i bunden

Hvorfor er indholdet i min sifonflaske ikke størknet?

Der blev ikke anvendt tilstrækkeligt bindemiddel, eller den nødvendige afkølingstid blev ikke overholdt.
Der er brugt for få gas patroner. Brug kun originale sifon patroner med din sifonflaske! systemet er skræddersyet til at fungere perfekt sammen og derved garantere den bedste kvalitet.

Der kræves følgende antal patroner, afhængigt af sifonflaskens eller sifonens størrelse:

  • 1 patron til 0,25 l og 0,5 l sifonflasker
  • 2 patroner til 1 l sifonflasker

Denne guide bruge udtrykket ”fløde” som indholdet i sifonflasken, men dette kunne lige så godt være en blomkåls-skum eller sin bearnaise.




Også i Blog

De første urter
De første urter

februar 04, 2024

Læs mere...

Molekylær Gastronomi: Revolutionen i Danske Køkkener
Molekylær Gastronomi: Revolutionen i Danske Køkkener

januar 08, 2024

Læs mere...

Tilføj en autentisk røgsmag til dine retter med en smoking gun
Tilføj en autentisk røgsmag til dine retter med en smoking gun

marts 02, 2023

Den mest oplagte måde at bruge en smoking gun på er at røge kød, fisk eller grøntsager. Ved at placere maden i en tæt beholder og tilføre røg fra smoking gun'en, kan man opnå en intens og autentisk røgsmag, som normalt kun opnås ved brug af en rygeovn. Men smoking gun'en kan også bruges til at tilføje røgsmag til saucer, dip eller cocktails.

Læs mere...

Handelsbetingelser for Molekymi

Molekymi
D B dirchsens alle 11
2791 Dragør
TLF: +4527520579
CVR: 34235937

Betaling

Molekymi modtager online betalinger med Dankort, Visa/Dankort, Visa, Mastercard, Mobilepay Online, ViaBill, Visa Electron, Maestro, JBC, American Express, Diner's Club, Discover Card, Paypal.

Betaling vil først blive trukket på din konto, når den fysiske vare afsendes eller det virtuelle produkt er oprettet med mindre andet er aftalt eller fremgår af din ordre.

Alle beløb på hjemmesiden er inklusiv moms.
Hjemmesiden bruger følgende valutaer til prissætning:
Denmark - Kroner (DKK)

Molekymi benytter en sikker betalingsserver, der krypterer alle oplysninger med SSL protokol hvilket betyder din data er sikker og ikke kan læses af andre udefrakommende.

Molekymi's egen hjemmeside bruger ligeledes kryptering med SSL protokol.

Levering

Leveringstiden for din ordre er 1-3 hverdage.

Molekymi afsender varer med følgende: GLS - Erhverv, GLS - Privat, GLS - Pakkeshop, PostNord - Privat, PostNord - Erhverv, PostNord - Valgfrit udleveringssted

Fragten bliver beregnet ud fra vægt.

Du vil kunne vælge i mellem at få pakken sendt "uden omdeling" eller "med omdeling".

Du vil altid modtage et track and trace nr. så du kan følge din pakke, fra vores lager og hjem til dig.

Fortrydelsesret

I forbindelse med Jul bliver der købt rigtig mange gaver, og muligheden for at noget skal byttes er til stede. Derfor tilbyder vi at bytte alle køb der er køb imellem 1 november til 24/12 indtil 1 februar.

Der gives 30 dages returret på varer købt på hjemmesiden med mindre andet er aftalt eller fremgår af din ordre.

Den 30 dages periode starter den dag hvor ordren er leveret.

Eventuelle returneringsomkostninger afholder du selv.

Ønske om fortrydelse skal meddeles os senest 30 dage efter leveringen og være os i hænde seneste 7 dage efter vi er informeret om dit brug af fortrydelsesretten.

Ønske om brug af fortrydelsesret skal gives sendes på mail info@molekymi.dk. I meddelelsen skal der gøres tydeligt opmærksom på dit ønske om brugen af fortrydelsesret.

Varens stand ved returnering

Du hæfter for den forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og funktion. Dette betyder at du må håndtere varen på samme måde som hvis du handlede i en fysisk butik.

Hvis varen er prøvet udover, hvad der er beskrevet ovenfor, betragtes den som brugt og af forringet værdi. Dette betyder, at du ved fortrydelse af købet får en mindre del eller intet af købsbeløbet retur. Det er op til Molekymi at vurdere varens stand.

Reklamationsret

Der gives 2 års reklamationsret på produkter i henhold til den danske købelov. Reklamationsretten gælder for alle fejl i materiale og fabrikation.

Reklamation vedr. fejl og mangler skal meddeles til Molekymi i rimelig tid efter varens modtagelse. Her anses max. to måneder som rimelig tid, med mindre andet er aftalt. Vi refunderer rimelige fragtomkostninger.

Reklamationen frafalder ved forkert eller ualmindelig betjening af produktet.

Molekymi dækker returneringsomkostningerne i rimeligt omfang.

Ved returnering kontaktes virksomheden:

Molekymi
D B dirchsens alle 11
2791 Dragør
TLF: +4527520579

Reklamationer modtages ikke hvis disse er sendt på efterkrav.

Kunde- & Privatlivspolitik

Vi videresælger ikke personlige oplysninger og videregiver ikke dine personlige oplysninger til andre, de er kun registreret i vores kundekartotek. Du kan til enhver tid få slettet dine oplysninger.

For at du kan indgå aftale med Molekymi, har vi brug for følgende oplysninger:
. Navn
. Adresse
. Telefonnummer
. E-mail adresse

Vi foretager registreringen af dine personoplysninger med det formål, at kunne levere varen til dig.

Personoplysningerne registreres hos Molekymi og opbevares i op til fem år, hvorefter oplysningerne slettes.

Når der indsamles personoplysninger via vores hjemmeside, sikrer vi, at det altid sker ved afgivelse af dit udtrykkelige samtykke, således at du er informeret om præcis, hvilke oplysninger, der indsamles og hvorfor.

Theis Haubirk (Ejer) har adgang til de oplysninger, der registreres om dig.

Den dataansvarlige i Molekymi er: Theis Haubirk

Vi opbevarer og transmitterer ikke kundeoplysninger krypteret.

Som registreret hos Molekymi har du altid ret til at gøre indsigelse mod registreringen. Du har også ret til indsigt i, hvilke oplysninger, der er registreret om dig. Disse rettigheder har du efter Persondataloven og henvendelse i forbindelse hermed rettes til info@molekymi.dk.

Cookies
På http://molekymi.dk anvendes cookies med det formål at optimere hjemmesiden og dets funktionalitet, og dermed gøre besøget så nemt som muligt for dig.

Du kan til enhver tid slette cookies fra din computer, hvordan afhænger af din browser.

Log-statistik
Vi bruger en log-statistik på http://molekymi.dk, hvilket betyder, at et statistik-system opsamler information, som kan give et statistisk billede af, hvor mange besøgende vi har, hvor de kommer fra og hvor på websitet det forlades mv.

Logstatistikken anvendes kun med det formål, at optimere Molekymi's hjemmeside.

Klagemuligheder

Klager over produkter kan sendes til:

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
www.forbrug.dk

For EU-borgere uden for EU skal klager sendes via EU Kommissionens online klageplatform.
ec.europa.eu

Ved klage skal vores email adresse angives: info@molekymi.dk samt hjemmesiden du har købt varen på.

 

Er du i tvilv?

Såfremt der måtte opstå tvivlsspørgsmål, anbefaler Molekymi, at du retter henvendelse til info@Molekymi.dk eller på telefon 27520579.